UUSI MELURAJA ja pakoputkisäännöt Rallicross- ja asfalttiradan harjoituspäiville
Rallicross- ja asfalttiradan normaaleina aukioloaikoina on otettu käyttöön uusi meluraja ja autojen pakoputkia koskevat säännöt.
Säännöt koskevat kaikkia autoja jotka radalla harjoittelevat. Koonti säännöistä seuraavassa.
- MELURAJA 100db
Mittaustapa desibelimittari A-asteikolla ”slow”, mittari sijoitettuna 45 asteen kulmassa 50 cm:n etäisyydellä pakoputken päästä auton käydessä 4500 r/min.
Mittaus vastaa Akk:n sääntökirjan liite J:n eri lajeissa käytettävää mittaustapaa. Meluraja on voimassa myös ohiajomelun osalta. Auto voidaan poistaa radalta ohiajomelun vuoksi vaikka mittaustulos pakoputken päästä alittaisi melurajan. - Pakoputkiston tulee päättyä auton takaosaan
Tarkoittaa, että pakoputken tulee ulottua taka-akselin takapuolelle, eli esimerkiksi kylkiputki ei ole sallittu.
- Turboahdetuissa autoissa hukkaportin putki tulee palautua takaisin pakoputkeen
Hukkaportin putki ei siis saa tulla omalla ulostulollaan ulos muualle, vaan se on vietävä takaisin pakoputkeen
Pakoputken fyysisten rajoitusten osalta sääntö on vastaava kuin eri lajien sääntöihin on vakiintumassa.
Kiinnitäthän asiaan huomioita jo valmistellessasi autoasi harjoituskäyttöön. Sääntö on radankäyttäjille ehdoton edellytys jotta ajamaan pääsee!

Tämä toteutus ON OK! Kunhan meluraja alitetaan :)

Tämä toteutus EI OLE OK, vaikka meluraja alitettaisiin!
Nähdään radalla!